بسم تعالی
عنوان:
نام رمان شما خاص بدون کلیشه هستش. به ژانر عاشقانه رمان مرتبط هست. و همچنین میشه گفت به اولین دیدار شخصیت ها که تو نگاه هم چیزی دیدن.
لی پیشنهاد من این از اسم که کمی پلیسی هم باش و عاشقانه تلفیق باشن برای رمانتون انتخاب کنید هم
خوبه
ولی این نام هم مناسب هست.
خلاصه:
خب خلاصه شما بیشتر شبیه فن فکیشن هست
خلاصه باید بین سه تا شیش خط باشه
بهتر از خلاصه کم کنید.
خلاصه متنش ادم کنجکاو و جذب میکرد چون یک تفاوتی با سایر رمان های دیگر داشت ولی بلنده خیلی.
مقدمه:
خب رمان شما فاقد مقدمه هست ولی در پارت اول یک متن راجب نگاه نوشت که میتونید اون به عنوان مقدمه پر و بال بدین بزارید
چون مقدمه اصل رمان نویسی و خیلی چیز ها رو تائین میکنه.
جلد:
جلد شما چون جلد شخصیت هست مناسب رمان هستش.
ولی اگر تا جایی مایل بودین از جلد که بیشتر مرتبط رمان باش استفاده کنید..
ژانر:
ژانر های پلیسی و عاشقانه کاملا مناسب برای رمان هست که با متن هم هماهنگ هست.
ژانر اجتماعی استفاده نباید بشه منظور از اجتماعی چیزی هر لحظه تو زندگی خیلی ها تو تجتماع هست ولی این گروگان گیری و اتفاقات رمان یک چیز اجتماعی نیست که هر لحظه اتفاق بی افته.
مونولوگ و دیالوگ:
خب شما از هردو استفاده کردین ولی طرز بیان مناسب دیالوگ مونولوگ نیست در قسمت ایرادات نگارشی میگم بهتون.
به خوبی رد و بدل شده و گفتار ها بین شخصیت ها خوب ولی بعضی جاها لنگ مثلا تو مونولوگ که تک گویی یک شخصیت هست به حالت راوی کم هست.
نه دیالوگ نه مونولوگ نباید خیلی بشن به طور مساوی هم خنثی کنن بهترین حالت هست.
پیرنگ:
خب رمان باید جملاتش بهم وصل باش و یک دلیل داشته باش مثلا دلیل رمان شما این هست( پسر کیه چرا برای بهروز خان کار میکنه، تیارا که از زبانش چه نقشی دار و...)
دلیل باید بیاد قبل شروع یک سوال تو ذهن خودتون که کل رمان باید جواب سوال بده
جواب سوال این تیارا و اریو باید عاشق شن و یک سری داستان رقم بزنن و اریو این که اصلا خلافکار نبود دلیل با همکاریش چیه.
خب در رمان باید خیلی جواب سوال داد شه کلمه کلمه پشت هم باشه. در رمانتون این رعایت شده و همچی پشت هم اومد جواب سوالا داد میشه.
اتفاقات پشت هم نیست جوری ادم قاطی کن بسیار نکته مثبت
ساختمان اثر:
ساختمان نثر شما از گفتار عامیانه استفاده نشده.
از گفتار ادبی استفاده شد که پوئن مثبت هستش. احساسات به خوبی منتقل شدن و درک میشه برای خواننده.
پراگراف هاتون کمی مشکل دار که باید رعایت بشه به اندازه باش یک جا گفتمان زیاد و غیر مساوی با تک گویی هستش.
نثر:
نثر محاوره استفاده کردید اول شخص(کسی رمان از زبانش هست) کلمات شکسته شدن و این هم خوب هم بد.
للحن ادبی خیلی پوئن مثبت تر ولی سخت تر که کلمات و جمله درست بیان. نثر محاوره سخت احساسات به خواننده رسوند حتما تو این نکته دقت داشته باشین.
زاویه دید:
زاویه دید شما درونی هست این زاویه دید مزایا و معایب خودش دار. معایبش این ما از احساسات و حس حال اتفاقات بقیه شخصیت ها زیاد متوجه نمیشیم باید تلاش کنیم تا به خوبی بنویسیم تا حس اونا بیان بشه. مزایاش این احساسات و حس حال کسایی که از زبانشون به خوبی درک میشه حتی خواننده خودش میتونه بزار جای شخصیت به راحتی.
لحن:
لحن شما شکسته و محاور نویسی هست. خب این مناسب نیست اگر بتونید در مونولوگ ادبی و در دیالوگ محاور نویسی انجام بدین مناسب تر هست تا هردو محاوره نویسی باش.
صحنه سازی:
صحنه سازی به خوبی انجام شد. بیان شده جوری ادم واقعا صحنه گروگان گیری تجسم بشه یا حتی صحنه های عاشقی و... هر یک شخصیت گوشه صحنه دار چیکار میکنه تصویر ساخت میشه و این یک پوئن مثبت هست.
شخصیت پردازی:
شخصیت پردازی شما کمی ضعیف بوده. ولی اینکه کلیشه ای نیستن بازم خوبه.
ولی رو این چهره چه شکلی و چه رفتاری دارن جا بیوفته خوبه مثلا تیارا مشخص بود احساساتی هم بود یکی از رفتاراش.
خیلی نباید برای یک شخصیت از همه رفتار استفاده کرد.
توصیفات:
مکان: این توصیفات کامل جامع بود جوری که در ذهن خواننده مکان مورد نظر تجسم میشد.
شخصیت: شخصیت ها و چهره و... نمیشه گفت کامل ولی بازم خوب بود برای تجسم که بهتر کمی روش کار شه و فاقد کلیشه باش.
احساسات: به خوبی بیان شدن احساسات شخصیت ها درک میشه و ادم متوجه میشه اون شخصیت چه حسی دار در لحظه رمان.
ایرادات نگارشی:
ایرادات نگارشی داشتین مثلا در کلمات نیم فاصله رعایت نشد بود لطفا در گپ نظارت ناظرتون چک کنید اشکالاتت از بقیه نویسنده ها یا خودتون گرفتن.
در گفتمان ها این مدل صحیح هست.
تیارا گفت:
- سلام پدر شما اینجا چیکار میکنید؟!

جور دیگ بیاد غلط ولی زمان که از زبان خود تیارا باش رمان این مدل میاد.
- سلام پدر شما اینجا چیکار میکنید؟!

وقتی گفت میاد دو نقطه خط بعد- چیز دیگ نمید یک فاصله جمله.
وقتی زمان عوض میشه از سه ستاره *** استفاده میکنیم
وقتی زبان شخصیت عوض میشه اسم شخصیت داخل پرانتز قرار میگیره.
قلمت مانا
