چامیک بهعنوان منبع تولید شگرد
چامیک، اگر بخواهد چیزی بیش از یک نقشهی خاموش باشد، باید نشان دهد که چگونه اندیشه به ابزار بدل میشود، چگونه فهم سازوکار آثار میتواند خود را به شکل فنون ادبی بروز دهد. هر اثر، پیش از آنکه به تکنیک برسد، در قلمرو امکان تنفس میکند، در جایی که تخیل هنوز سرکش و...
آشنایی با ریشههای هندواروپایی واژههای پارسی
شناخت ریشههای هندواروپایی واژههای پارسی، دروازهایست به فهم تاریخی زبان، فهم اینکه چگونه لایههای گوناگون فرهنگی، مهاجرتی و زبانی بر هم نشسته و پیکرهای واحد و پویا ساختهاند. هنگامی که از هندواروپایی سخن میگویم، از خانوادهی زبانی بزرگی یاد...
مبانی نظری چامیک
چامیک یا بوطیقا (Poetics) از دل مهی کهن بیرون میآید، جایی که ارسطو برای نخستین بار کوشید سازوکاری برای آفرینش ادبی ترسیم کند، نه برای ستایش چامهگر، بلکه برای فهم نیروهایی که اثر را به حرکت وامیدارند. نثر را باید همچون تفنگی روی میز گذاشت: ساده، بیپیرایه و آمادهی شلیک،...
چیستی و چرایی سرهگرایی پارسی
سرهگرایی، در بنیاد خود، تلاشیست برای بازیابی توان زبانی یک جامعه. همانگونه که فناوری و ثروت بنیاد استقلال و آزادی عمل یک جامعهاست، در زمینهی فرهنگی نیز خودسالاری واژگانی نقشی همانقدر سازنده دارد. زبان، بمثابه بازاریست که در آن واژهها همچون کنشگران آزاد...
یکی از جذابترین قسمتهای نوشتن رمان فانتزی، خلق یک سیستم جادویی منحصر به فرد است.
اگر تازه با ژانر فانتزی آشنا شده باشید، احتمال زیادی وجود دارد که به سراغ کلیشههایی بروید که زیاد به کار رفتهاند. به عنوان یک مثال ساده، در بسیاری از کتابها و فیلمها و انیمههای ژانر فانتزی، در سیستم جادو از...
قبل از اینکه بگم امداد غیبی چیه، ازتون میخوام که در مورد یه چیز بهم اعتماد کنین، امداد غیبی چیز بدیه. شاید نویسنده دوستش داشته باشه، ولی خواننده به شدت ازش بیزاره.
امداد غیبی وقتیه که یه مشکل که به نظر غیرقابل حل مییاد، از طریق یک اتفاق پیشبینی نشده، یا به دست یک سرشتار جدید، یا به واسطه یک...
روش ایجاد کشمکش در داستان
وقتی یک سرشتار خواسته یا هدفی دارد و با یک مانع مواجه میشود، نتیجه یک کشمکش است. لازم است که خواننده به سرشتاری که با مانع مواجه میشود اهمیت دهد. ضمن اینکه، مانع باید با خواسته یا هدفی که برای سرشتار معنادار است متضاد باشد.
کشمشها میتوانند از لحاظ دشواری متفاوت...
7. شخص علیه سرنوشت/ خدا/ شانس (درونی)
این نوع از کشمکش تا حد زیادی مبهم است. بعضی از جنبههای آن در واقع در میان سایر انواع کشمش قرار میگیرند. برای مثال، از آنجایی که پذیرفتن سرنوشت میتواند به عنوان یک کشمکش درونی شخصی قلمداد شود، برخی از افراد این نوع از کشمکش را از نوع شخص علیه خودش تعریف...
6. شخص علیه خودش (درونی)
یک سرشتار که با انگیزههای شرورانه درونش میجنگد، سرشتاری که یک کشمکش اخلاقی درونی دارد، یا صرفا به دنبال این است که در کشمکشی با خودش تبدیل به فرد بهتری شود.
6.1. کتنیس اوردین در مجموعه سهگانه عطش مبارزه نوشته سوزان کالینز، باید نیازش به بقا در میدان نبرد را با تمایلش...
5. شخص علیه ماوراء الطبیعه (بیرونی)
خونآشامها، گرگینهها، موجودات بیگانه، ارواح، و هر پدیده باور نکردنی، فراطبیعی، و غیرقابل توضیح، زمینه را برای کشمکش از نوع شخص علیه ماوراء الطبیعه فراهم میسازد.
5.1. رمان درخشش نوشته استفن کینگ.
5.2. رمان تسخیر شدگی خانه هیل نوشته شرلی جکسون.
5.3. رمان جنگ...
4. شخص علیه فناوری (بیرونی)
وقتی رشد دانش به ورای کنترل انسان میرسد، بستری برای کشمکش شخص علیه فناوری ایجاد میگردد.
4.1. فیلم سینمایی 2001: یک اودیسه فضایی. (اکران شده در سال 1968)
4.2. رمان فرانکشتاین نوشته مری شلی.
4.3. فیلم سینمای من، ربات. (اکران شده در سال 2004)
4.4. فیلم سینمایی آپولو...
3. شخص علیه جامعه (بیرونی)
وقتی یک داستان سرشتار را در مقابل یک سنت، یک نهاد، یک قانون، یا سایر ساختارهای سیاسی قرار میدهد، کشمکش داستان از نوع شخص علیه جامعه است.
3.1. در رمان کشتن یک مرغ مقلد نوشته هارپر لی، سرشتار آتیکوس فینچ با جامعه متعصب نژادی خود مبارزه میکند.
3.2. در کتاب کودکانه شبکه...
2. شخص علیه طبیعت (بیرونی)
این نوع از کشمکش فرد را در مقابل نیرویی از طبیعت قرار میدهد، همانند یک حیوان یا آب و هوا.
2.1. پیرمرد و دریا نوشته ارنست همینگوی، یک نمونه کلاسیک از این نوع کشمکش است.
2.2. در فیلم سینمایی زندگی پی (اکران شده در سال 2012)، سرشتار پیشرو باید با یک پلنگ که با او در یک...
1. شخص علیه شخص (بیرونی)
این نوع از کشمکش رایجترین نوع آن است. در داستانهایی که به طور واضح و کلی در مورد خوبی علیه بدی هستند معمولا فرد مشخصی سرشتار پیشبرنده را به چالش میکشد.
قلب این نوع از کشمکش داستانی شامل دو سرشتار با دیدگاهها، نظرات، و اهداف متضاد هستند. داستان وقتی غنیتر میگردد که...